Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio Verkostojen liikettä -kirja julkaistu

Verkostojen liikettä -kirja julkaistu

Esa Konttinen ja Jukka Peltokoski (toim.): “Verkostojen liikettä”. ISBN 978-951-39-4005-8. 234 s.

Lehdistötiedote 26.10.2010

2000-luvun kansalaisyhteiskunta hakee Suomessa uutta muotoaan. Eräänä sen tärkeänä osana toimivat yhteiskunnalliset protestiliikkeet. Yhä harvemmin protestit ilmenevät perinteisinä joukkoliikkeinä, saati puolueisiin tai yhdistyksiin kiinnittyneinä organisaatioina.

2000-luvun liikkeet ovat innovatiivisia verkostoja, jotka organisoituvat kevyesti, perustuvat toimijoiden suoralle osallistumiselle, käsittelevät omakohtaisesti polttaviksi koettuja kysymyksiä ja koostuvat moninaisista aineksista. Silti perinteiset yhdistyksetkään eivät ole kadonneet, vaan muodostavat yhä suomalaisen kansalaisyhteiskunnan ydinrakenteen.

Verkostojen liikettä avaa uutta liiketutkimuksellista keskustelua. Kirjan artikkelit käsittelevät kansalaisaktivismin uusia toimintatapoja, internet-aktivismin kenttää sekä liiketutkimuksen teoreettisia haasteita. Täysin uutta kirjassa ovat eritoten internetissä tapahtuvaa kansalaistoimintaa koskevat tarkastelut. Kirja osoittaa, että verkkoaktivismin jatkotutkimukselle on huutava tilaus.

Kirjan kirjoittajina on joukko yhteiskuntatieteellisen liiketutkimuksen nimekkäitä vaikuttajia: Aura Yliselä, Elina Mikola, Esa Konttinen, Leo Stranius, Tapio Häyhtiö, Jarmo Rinne, Kari A. Hintikka, Pertti Lappalainen, Jukka Peltokoski, Arto Lindholm ja Pia Lundbom.

Kirja on ladattavissa internetistä PDF-muodossa ja se on julkaistu internetissä Creative Commons -lisenssillä, mikä antaa kenelle tahansa oikeudet käyttää ja levittää kirjaa vapaasti. Teos on Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelman tutkimusportaalin (kans.jyu.fi) e-kirjasarjan ensimmäinen julkaisu.

Kirjan toimittajista Esa Konttinen (YTT) toimii kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelman professorina Jyväskylän yliopistossa. Jukka Peltokoski (YTL) on vapaa tutkija.

Lataa kirja

Lisätietoja kirjan toimittajilta: