Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Vieraskynä

Vieraskynä

Osiossa julkaistaan ajankohtaisia kansalaisyhteiskunnan kolumneja, näkökulmia ja avauksia.
Pauliina Maukonen: Kolmas sektori ja työmarkkinapolitiikan tarjoamat mahdollisuudet
Laman jälkeisinä vuosina 1990-luvulla kolmas sektori nousi yhteiskunnallisen keskustelun keskiöön uutena mahdollisuutena työttömyyden hoidolle. Samaan aikaan järjestöjen ja vapaaehtoistoiminnan roolia korostettiin syrjäytymisen ehkäisyssä. Kolmas sektori on ollut siis viime aikoina poliittisen kiinnostuksen keskiössä. 2000-luvulla uudet tilaaja - tuottaja – mallin mukaiset kumppanuussopimukset kuntien kanssa ovat jo arkipäivää.
Tommi Hoikkala: Waltteri Seretin - nuori mediakansalainen
Olen puhunut paljon Waltteri Seretinistä esimerkkinä uudenlaisesta nuorten mediakansalaisuudesta. Waltteri on 13 –vuotias kemiläinen peruskoululainen. Hän otti yhteyttä Ilta-Sanomiin huomattuaan, että venäläisten pohjoisnavan sukelluksesta julkaistu kuva olikin Titanic-elokuvasta.
Kari A. Hintikka: Carrotmob suomeen, kouluesimerkki internet-ajan kansalaisvaikuttamisesta
Carrotmob on kuluttajaliike, joka ei vastusta mitään. Päinvastoin se kannustaa kuluttajia ja kauppoja ekologisiin valintoihin ostamalla joukkovoimalla. Liikettä voi pitää monessakin mielessä kouluesimerkkinä internet-ajan kansalaisvaikuttamisesta.
Pontus Purokuru: Itsehallinnolliset liikkeet - Ei vapaaehtoistyötä eikä kansalaistoimintaa
Työskentelin vapaaehtoistoiminnan kurssia varten anarkistien ylläpitämässä Mustan Kanin Kolo -kirjakaupassa Helsingissä. Kokemus kyseenalaisti virallisen puheen kansalaistoiminnasta ja vapaaehtoistyöstä. Tuntuu siltä, että ne ovat muiden kuin itse toimijoiden luomia käsitteitä. Ne eivät ole ruohonjuuritason toimijoiden omaa kieltä. Eivät ainakaan anarkistien kieltä.