Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio keskustelua-suomalaisesta-kansalaismediasta

Sometu-verkosto järjesti tapaamisen kotimaisesta kansalaismediasta. Tarvitaanko aktiiviseen toimintaan yhdistystä? Keskusteluun osallistui keskeisiä kansalaismedian www-julkaisuja, kuten Nopola News, Miämedia ja Palana pelissä.

Kansalaismedian mahdollista järjestäytymistä Suomessa on pohdittu jo jonkin aikaa. Yhdistys mahdollistaisi muun muassa näkyvämmän neuvotteluaseman sekä paremman rahoituksen organisoimisen.

Keskustelu on osoittaunut, että kansalaismedia on Suomessa vielä varsin hajallaan ja samalla myös jo hyvin eriytynytttä sisällöllisesti. Esimerkiksi Nopola News on kyyjärveläinen alueellinen ja voimakkaasti yhteisöllinen verkkojulkaisu, josta on nopeasti muodostunut alueen tärkein joukkoviestin.

Alueellisuutta ja yhteisöllisyyttä korostava kansalaismedia voisi yhdistyksenä hakea esimerkiksi EU-tason rahoitusta ja kouluttaa kuntalaisia internet-taitoihin.

Toista ääripäätä edustavat blogien eli verkkopäiväkirjojen pitäjät. Blogista vastaa usein yksi ihminen ja bloggaajat taas tuumivat, että digitaalisia kansalaisoikeuksia puolustava Effi ry. on riittävä ja ehkä myös parempi ratkaisu esimerkiksi netin sananvapaus- ja päätoimittajan vastuukysymyksissä.

Jonkinlaista välimuotoa edustaa podcastien eli ääniblogien ja nettiradio-ohjelmien tekijät. Nämä ohjelmat ovat usein osallistavia, jolloin ohjelmissa esiintyy useita ihmisiä nk. pyöreän pöydän ohjelmamallin tavoin ja joukko ihmisiä kokoontuu netissä keskustelemaan ajankohtaisista aiheista. Podcastien tekijät ovat niin ikään kiinnostuneet omasta yhdistyksestä, joka voisi esimerkiksi edistää ja tarjota podcast-koulutusta sekä podcastien yleistä tunnettuutta.

Kiinnostus kansalaismedian omaehtoiseen järjestäytymiseen näyttää mielenkiintoisesti perustuvan kunkin ilmaisumuodon ja -välineen tuottajien lukumäärään. Yksilötasolla luotetaan enemmän globaaliin sananvapausjärjestöön kun taas yhteisöllinen kansalaismedia pohtii valtakunnallista etujärjestöä.

Yhteisöllisen kansalaismedian näkemyksiä

Nopola Newsin Arto Toppisen mukaan he tuottavat kuntalaisten kohtauspaikkaa netissä. Verkkojulkaisu kerää tiedon yhteen paikkaan ja aiheista kirjoittaa se, joka parhaiten tietää.

- Me kaikki tiedämme mitä maailmalla tapahtuu, mutta kuka tietää mitä lähellä tapahtuu, Kyyjärvellä tiedetään, Toppinen toteaa.

Miämedian mielestä kansalaismedia on itseänsä ruokkivat sykli. Esimerkiksi sosiaalisuus luo keskustelua, joka taas lisää sosiaalisuutta jne.

Pro-Mikkeli kuntalaisliikkeen tavoitteena on osallistua kuntaa koskevaan päätöksentekoon ja liike on saanut alueellista suosiota. Liike pohtii mahdollisuuksia organisoitua ja toimia netissä.

Palana pelissä -verkkojulkaisu on vapaaehtoistyöhönn pohjautuva kansalaisviestin. Se tarjoaa aikuisille mahdollisuuksia osallistua keskusteluihin tai kirjoittaa juttuja elämiseen ja yhteiskuntaan liittyvistä asioista.

Kansalaismediassa on myös häiriköitä

Yhteisölliseen kansalaismediaan painottununeessa tapaamisessa keskusteltiin laajasti muun muassa siitä, että avoimessa kanavassa tulee välillä tekstiä, jota ei sinne haluttaisikaan.

Saman haasteen ovat kohdanneet myös kansalaisia aktivoivat julkishallinnon palvelut, kuten kuntien keskustelufoorumit ja Otakantaa.fi. Niiden tavoitteena on osallistaa kansalaisia ja kuntalaisia netitse, mutta yksikin häirikkö voi latistaa orastavan keskustelun.

Omassa blogissa keskusteluita - ja keskustelijoita - voi suodattaa tai olla julkistamatta oman harkinnan mukaan, mutta yhteisöllisyyteen tähtäävässä kansalaismediassa tilanne ei ole niin yksinkertainen. Netin ennakkosensuurista sellaisenaan on keskustelu viime aikoina Suomessa laajasti. Isoin ongelma kuitenkin on, että jo yksikin aktiivinen keskustelija, joka toistaa ja toistaa näkemyksisiään, voi saada ajan myötä kaikki muut lopettamaan keskustelujen seuraamisen ja kommentoinnin.

Lisäksi tapaamisessa pohdittiin, vaikuttaako rekisteröityminen ja nimimerkit ilmaisun avoimuuteen. Toisaalta kansalaismediassa itse asia tärkein, ei se kuka asian ottaa esiin. Toisaalta taas kun ei tiedetä kuka sanoo, luottamus sanomisiin voi vähentyä.

Kansalaismediasta lisää teeman avoimessa wikissä sekä Sometu-verkoston keskusteluryhmässä.

KARI A. HINTIKKA