Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio jy-n-sosiaalisen-median-29-5-aineistot

Jyväskylän yliopiston Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma järjesti seminaarin sosiaalisesta mediasta ja Web 2.0:sta oppimiskäytössä torstaina 29.5. klo 13-16. Ohessa linkit esitysaineistoihin.

Internet tarjoaa runsaasti maksuttomia ja helppokäyttöisiä sovelluksia ja oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat tyystin uudentyyppisiä oppimisen sekä ryhmätyöskentelyn tapoja.

Seminaarin esittelyssä olivat muun muassa del.icio.us - sosiaaliset kirjanmerkit, Jaiku ja mikrokanavat, RSS-otsikkosyötteiden tehokäyttö, mobiili sosiaalinen media, kännykkävideopalvelu Qik, nettipuhelin Skype, Sometu-verkosto, wikit sekä runsaasti käytännön tapausesimerkkejä ja kokemuksia. Alustajina oli sosiaalisen median suomalaisia pioneereja.

Sosiaalinen media oppimisen tukena -seminaarin aineistot:

- Kari A. Hintikka: Johdanto ja peruskäsitteistöä: Web 2.0 ja sosiaalinen

media

- Anne Rongas: Vaparetki ja Vinkkiverkko - opettajat oppimassa yhdessä

- Tero Heiskanen: Kollektiivinen informaationtuotanto

Tematiikkaan voi tutustua myös TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n (2007) maksuttomalla oppaalla Web 2.0 - johdatus internetin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin . Oppaan on kirjoittanut Kari A. Hintikka