Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio Call for Abstracts: Kansalaisyhteiskunnan T&K-päivät 2013

Call for Abstracts: Kansalaisyhteiskunnan T&K-päivät 2013

Kansalaisvaikuttamisen nykytila ja tulevaisuus

Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seura järjestää yhdessä Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Mikkelin ammattikorkeakoulun kanssa valtakunnalliset kansalaisyhteiskunnan tutkimus- ja kehittämispäivät Mikkelissä 14.-15.2.2013.

Esityksiä ja alustuksia työryhmiin otetaan vastaan. Mikäli haluat pitää alustuksen työryhmässä, lähetä esityksesi tiivistelmä eli abstrakti suoraan työryhmän vetäjälle/vetäjille 12.12.2012 mennessä. Abstraktin enimmäispituus on 150 sanaa. Kaikkien työryhmien kuvaukset ja vetäjien yhteystiedot löytyvät tapahtuman www-sivuilta:

www.kytseura.fi

Vuoden 2013 tutkimus- ja kehittämispäivien teemana on ”Kansalaisvaikuttamisen nykytila ja tulevaisuus”. Kansalaisvaikuttamista tarkastellaan sekä kriittisen analyyttisesti että uusia tulevaisuuden mahdollisuuksia luotaavasti. Mikä on kansalaisyhteiskunnan asema ja merkitys nyt ja tulevaisuudessa? Minkälaisia edellytyksiä kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien kehittämiselle on?

Päivien yleisesitelmät pitävät tutkimusjohtaja Hagen Henrÿ Helsingin yliopistosta otsikolla Democratic participation through enterprises sekä professori Arto Haveri Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta aiheenaan Kunnan idean muutos ja kansalaisyhteiskunta. Lisäksi kuullaan tutkija Miikka Pyykkösen (Jyväskylän yliopisto) puheenvuoro Monikulttuurisuus kansalaisyhteiskunnassa ja tutkimusjohtaja Jussi Ronkaisen (Mikkelin ammattikorkeakoulu) puheenvuoro Kansalaisuuden tulevaisuudesta. Myös Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijat esittävät osana opintojaan toteuttamiensa paikallisten kansalaistoimintakokeilujen tuloksia ja kokoamiansa visiota tulevaisuuden kansalaistoiminnasta. Tämän ohella päivillä kokoontuu lähes kaksikymmentä työryhmää eri aihealueilta.