Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio Mediakasvatus.fi avautui

Mediakasvatusseuran tuottama ja ylläpitämä portaali Mediakasvatus.fi avattiin 27.9.2007. Portaali palvelee palvelee mediakasvatuksen ammattilaisia, kuten eri-ikäisten lasten ja nuorten opettajia, tutkijoita, opiskelijoita ja kouluttajia sekä lasten ja nuorten vanhempia. Palvelua rahoittaa opetusministeriö.

Kansallisen, käytäntöä ja tutkimusta yhdistävän verkkopalvelun tarve on ollut suuri.

"Tähän asti tietoa mediakasvatuksesta on joutunut keräämään useista lähteistä. Nyt mediakasvatukseen liittyvää tietoa, materiaalia, keskusteluja ja tutkimusta on koottu samaan osoitteeseen", kertoo Mediakasvatusseuran koordinaattori Anniina Lundvall.

Palvelun lähtökohtina ovat vuorovaikutus ja verkostoituminen. Palvelun käyttäjät voivat rakentaa palvelua, keskustella ja kommentoida esimerkiksi blogeja sekä tuoda muiden tutustuttavaksi omia materiaalejaan, kuten työpajakertomuksia ja valmiita tuntisuunnitelmia.

Tutkijat ja kouluttajat voivat syöttää palveluun tietoa toiminnastaan ja tiedottaa näin valtakunnallisesti työstään muille käyttäjille. Keskustelualueilla on mahdollisuus kommentoida mediakasvatusteemaa monesta näkökulmasta.

"Olemme kaavailleet sivustolle muun muassa pohjoismaisen yhteistyön ja ammattilaisten sähköistä areenaa sekä tutkimukseen keskittyvää verkkolehteä. Palautetta ja ideoita otamme vastaan mielellämme", Lundvall toteaa.

Mediakasvatusseura on valtakunnallinen, kaksikielinen yhdistys, jonka tavoitteena on edistää mediakasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja käytäntöjä Suomessa. Yhdistys tavoittaa verkostojen kautta satoja ihmisiä sekä mediakasvatuksen kentällä toimivia yrityksiä, yhdistyksiä, liittoja ja lapsiin sekä nuoriin liittyviä kulttuuritahoja.