Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio hs-suurten-ikaluokkien-lapset-auttavat-ystavia-enemman-kuin-vanhempiaan

Helsingin Sanomat julkaisi haastattelun valmistumassa olevasta sukupolvi-tutkimuksesta. Sen mukaan suomalaiset vanhemmat auttavat paljon lapsiaan, mutta lapset lähinnä ystäviään.

Gentrans- eli Sukupolvien ketju -tutkimuksessa haastateltiin 2 550 suomalaista suuriin ikäluokkiin kuuluvaa, vuosina 1945–1950 syntynyttä sekä heidän lapsiaan, jotka syntyivät 1962–1988. Mukaan pyydettiin myös suurten ikäluokkien omia vanhempia, mutta suuri osa kieltäytyi lähinnä ikänsä takia.

Suomen akatemian rahoittamaa Gentrans-tutkimusta tekevät professori Jeja-Pekka Roos ja professori emerita Elina Haavio-Mannila. Tutkimuksen väliraportti valmistuu syksyksi.

Suurten ikäluokkien lapsilla on erilainen käsitys auttamisesta kuin heidän vanhemmillaan, todetaan valmistumassa olevassa suomalaistutkimuksessa. - Näissä suhteissa lapset ovat selvästi itsekkäämpiä kuin suuret ikäluokat, tiivistää Helsingin yliopiston professori J. P. Roos.

- Lapsilla on toisenlainen auttamisen kulttuuri", Roos tulkitsee. - Se on yksilöllistymisteorioiden mukaista.

Koko artikkeli ja Roosin haastattelu HS:ssa tästä.