Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio nopola-news-eu-n-european-e-inclusion-awards-2008-n-finaaliin

Kyyjärveläinen yhteisöverkkolehti näyttää mallia EU:ssa, miten haja-asutusalueetkin voivat olla informaatioyhteiskunnan kärkijoukoissa

Nopola News on 2005 perustettu yhteisöllinen verkkolehti. Lukijoina ja toimittajina ovat periaatteessa kaikki 1600 kyyjärveläistä. Toimittajina on reilut viisi prosenttia kyyjärveläisistä ja Nopola News on lähes korvannut perinteiset viestintäkanavat.

Kyläläiset koulutetaan kädestä pitäen internetin käyttäjiksi sekä Nopola Newsin lukijoiksi ja toimittajiksi yksi kerrallaan. Myös kunta tukee hanketta.

Lisäksi Nopola News lähettää On Air -nettiradio suorine lähetyksineen. Sen kautta voi kuunnellä esimerkiksi valtuuston kokouksia, jumalanpalveluksia, urheilukilpailujen selostuksia ym.

Nopola News on oiva esimerkki siitä, miten internetillä voidaan vahvistaa materiaalisen todellisyyden yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia suhteita.

Esimerkki informaatioyhteiskunnan parhaista toimintaavoista

Kyyjärven mainio toimintamalli on huomattu muuallakin.

EU:n e-Inclusion Awards 2008 -kilpailun toimikunta on julkisti finalistien nimet 15.10.2008. Kilpailussa on 7 eri kategoriaa, joista kustakin valittiin viisi finalistia.

Nopola News ilmoitettiin Geographic Inclusion Award -sarjaan. Kunkin sarjan Euroopan mestari valitaan kansainvälisessä ministerikonferensissa Wienissä marras-joulukuun vaihteessa.

Voittaneita 35 parasta tietoyhteiskuntaan osallistavaa projektia esitellään Euroopassa esimerkkinä parhaista toimintatavoista.

Oletko luonut tai pannut täytäntöön hankkeen, jossa informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa tai digitaalista teknologiaa hyväksi käyttämällä on edistetty vähäosaisten mahdollisuutta osallistua tietoyhteiskuntaan?