Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Uutiset-kansio Ensimmäinen demokratiapalkinto viidelle vapaaehtoistoimijalle

Ensimmäinen demokratiapalkinto viidelle vapaaehtoistoimijalle

Suomen ensimmäisen demokratiapalkinnon saavat viisi vapaaehtoistoimijaa: Eläkeliiton Ylistaron yhdistys, Käpy - Lapsikuolemaperheet ry, Luetaan yhdessä -verkosto sekä Otto-Ville Mikkelä ja Regina Wittsberg.

Oikeusministeriön demokratiapalkinnolla tehdään tunnetuksi suomalaista demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa sekä niiden parissa toimivia tahoja. Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuoden 2011 juhlistamiseksi palkinnon teemana tänä vuonna on vapaaehtoistoiminta.

"Palkittavat ovat rohkaisevia ja innostavia esimerkkejä. Ne kertovat siitä, kuinka vapaaehtoistoiminnalla yksittäinen ihminen voi vaikuttaa merkittävästi yhteisönsä hyvinvointiin ja edistää tärkeiksi kokemiaan arvoja. Palkinto on samalla tunnustus ja kiitos kaikille suomalaisille vapaaehtoisille, jotka tekevät erittäin merkityksellistä työtä", oikeusministeri Anna-Maja Henriksson kuvailee.

Palkittavia saivat ehdottaa kaikki suomalaiset, ja ehdotuksia kertyi lähes 400. Näiden joukosta Vapaaehtoistoiminnan vuoden lähettiläät toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä, toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, kirjailija Juha Itkonen, näyttelijä Nicke Lignell sekä näyttelijä Eija Vilpas kukin valitsivat yhden palkinnon saajan.

Tasavallan presidentti Tarja Halonen jakaa demokratiapalkinnon 8.12.2011 Helsingissä järjestettävässä Vapaaehtoistoiminnan juhlaseminaarissa. Palkitut jakavat 10 000 euron summan, joka on tarkoitettu toiminnan jatkamiseen, kehittämiseen tai vapaaehtoisten kiittämiseen.

Vuoden 2011 palkinto toteutetaan oikeusministeriön, Vapaaehtoistoiminnan vuosi 2011/Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssin, Raha-automaattiyhdistyksen ja Ylen Ykkösen aamu-tv:n yhteistyönä.

Palkituista kuvatut kertomukset esitetään Ylen Ykkösen aamu-tv:ssä viikolla 48 eli 28.11.-2.12. klo 7.45. Kertomusten jälkeen Ykkösen aamu-tv:ssä keskustellaan esimerkin virittämistä näkökulmista vapaaehtoistoimintaan