Lehdistö

Tiedote 29.1.2009, vapaa julkaistavaksi heti

Tiede- ja ammattikorkeakoulut kehittävät kansalaistoimintaa yhdessä

”Kansalaisyhteiskunnan teoria, tutkimus ja käytäntö”

Ensimmäiset valtakunnalliset kansalaisyhteiskunnan tutkimus- ja kehittämispäivät (t&k) järjestetään Jyväskylässä 5.-6.2.2009. Tapahtumaan osallistuu kolmesataa alan tutkijaa, kehittäjää, opetushenkilöstön ja hallinnon edustajaa, opiskelijaa ja kansalaisjärjestöissä toimivaa.

Tutkimus- ja kehittämispäivillä tarkastellaan kansalaisyhteiskunnan nykytilaa ja pohditaan, miten aktiivista kansalaisuutta voidaan edistää. Miten kansalaisyhteiskunnan näkökulmaa voidaan vahvistaa tutkimuksessa, hallinnossa ja kansalaistoiminnan käytännöissä?

Ensimmäisten kansalaisyhteiskunnan t&k -päivien teemana on ”Kansalaisyhteiskunnan teoria, tutkimus ja käytäntö”.  Tapahtumassa esitelmöi Tukholman Ersta Sköndahl -korkeakoulun professori Lars Trägårdh, joka valottaa pohjoismaisten kansalaisyhteiskuntien nykytilaa ja pohtii osuudessaan myös pohjoismaisen kansalaisyhteiskunnan omaleimaisuutta, yhtäläisyyksiä ja eroja kansainvälisessä kontekstissa.  Yleisesitelmissä pohditaan myös kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä ja -mahdollisuuksia paikallisen kansalaisyhteiskunnan, järjestöjen ja kansalaistoimijoiden näkökulmista.

Työryhmiä tapahtumassa on kolmetoista. Työryhmät keskittyvät tarkastelemaan esimerkiksi mediaa ja kansalaisyhteiskuntaa, vapaaehtoistoiminnan kehityspiirteitä, moniarvoisten yhteiskuntien osallistumismahdollisuuksia,  järjestötyötä ja luokkarakenteita, järjestötarpeiden huomioimista ja vahvistamista koulutussektorilla, lasten ja nuorten osallisuuden edistämistä ja ikääntyvän yhteiskunnan vaikutuksia kansalaisyhteiskuntaan.

Tilaisuuden paikkana on Jyväskylän Paviljonki ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Tapahtuman järjestävät ammattikorkeakoulujen yhteinen, Humanistisen ammattikorkeakoulun koordinoima kansalaistoiminnan kehittämishanke, Jyväskylän yliopiston Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Tapahtumaa rahoittavat oikeusministeriön demokratiayksikkö ja Keski-Suomen liitto.

Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan. Lehdistötilaisuus järjestetään torstaina 5.2. klo 13.30 Jyväskylän Paviljongin Anton-salissa. Tilaisuudessa julkistetaan myös kansalaisyhteiskuntaa ja korkeakouluja käsittelevä kirja Ammattikorkeakoulut kansalaistoiminnassa. Oikeusministeriön, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaiseman teoksen ovat toimittaneet Anne Holopainen, Kimmo Lind ja Jorma Niemelä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Anne Holopainen, 020 7621 255, anne.holopainen@humak.fi

Nettisivut:

Kansalaisyhteiskunnan t&k -päivien ohjelma: