Sijainti: Pääsivu Ajankohtaista Vieraskynä Kari A. Hintikka: Carrotmob suomeen, kouluesimerkki internet-ajan kansalaisvaikuttamisesta

Carrotmob on kuluttajaliike, joka ei vastusta mitään. Päinvastoin se kannustaa kuluttajia ja kauppoja ekologisiin valintoihin ostamalla joukkovoimalla. Liikettä voi pitää monessakin mielessä kouluesimerkkinä internet-ajan kansalaisvaikuttamisesta.

Carrotmob syntyi Yhdysvalloissa muutama kuukausi sitten Brent Schulkin ideoimana. Tavoitteena on luoda joukkovoima, joka kilpailuttaa myyjiä tietystä tuotteesta tai palvelusta erilaisin kriteerein, kuten osa voiton ohjaamisesta ekologisesti.

Liike valitsee parhaan tarjouksen ja ostaa joukolla. Myyjä saa lisämyyntiä ja piristysruiskeen sekä ainakin Carrbotmobin alkuvaiheessa myös runsaasti medianäkyvyyttä.

Carrotmob yhdistää monella tavalla erityyppisiä kansalaisia, mikä lienee yksi syy nopeaan suosioon. Vaikka se edistää ekologisia arvoja, niin siihen ei tarvitse sitoutua mitenkään. Riittää, että ostaa. Carrotmob on turvallinen ja siihen osallistumisen kehtaa näyttää omassa Facebook -profiilissa.

Toisaalta liike luottaa vapaaehtoisvoimiin ja tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia aktiivisuuteen. Suomen aktiviteetti ilmoittaa tarvitsevansa muun muassa pr- ja viestintäosaajia, sisältö- sekä nettiosaajia ja mediapersoonia.

Carrotmobia voi pitää monessakin mielessä kouluesimerkkinä internet-ajan kansalaisvaikuttamisesta ja tapaus on erittäin mielenkiintoinen sekä tutkimuksen että kansalaistoiminnan kannalta.

Carrotmob rantautui Suomeen tätä kirjoitettaessa noin kaksi viikkoa sitten 20.8.2008. Demos Helsingin Roope Mokka oli saanut vinkin tutultaan liikkeen esittelyvideosta internetissä ja suositteli tutustumista siihen Jaiku -mikrokanavalla.

Samoihin aikoihin esimerkiksi Vihreän langan toimittaja oli huomannut aiheen ja alkoi tiedstella muun muassa Roope Mokalta haastattelua. Niinikään Helsingin Sanomissa oltiin valppaina ja uutisoitiin näyttävästi.

Joukkoviestintä alkoi uutisoida Carrotmobista Suomessa oikeastaan ennen kuin se ehti edes rantautua. Maahantuojat perustivat aluksi Facebook -verkostopalveluun Let's go mobbing -ryhmän, joka keräsi parissa päivässä yli 700 kannattajaa ja Carrotmob Helsinki -ryhmä 250 ihmistä.

Vielä ei ole tiedossa, mikä taho kehystää itsensä virallisesti liikkeen ympärille tai yrittää ottaa sen haltuunsa. Ainakin jotkut suomalaisen suuryritykset ovat ottaneet jo yhteyttä ekologisen julkisuuden saamiseksi. Voisi kuvitella, että vakiintuneet puolueetkin olisivat halunneet olla liikkeen lanseeraajana näin kunnallisvaalien alla.

Yleisön reaktio yllätti lanseeraajatkin. Tarvitaan nopeasti nk. sisäänheitto-verkko-osoite, josta ohjataan eteenpäin sekä lisätietoon että osallistumiseen. Tarvitaan nk. hubi eli keskitetty kommunikointikanava, jossa vaihdetaan tietoja ja kokoonnutaan.

Tarvitaan ryhmätyövälineitä, kuten wiki, joilla kootaan kaikki julkisuus linkkeinä massamediasta blogeihin, alan tutkimuksiin, aiempiin kokemuksiin ja tapauksiin etc. Edelleen tarvitaan näkyviä mediapersoonia sekä neuvottelijoita kauppiaiden suuntaan.

Kaikki tämä tarvittava struktuuri voidaan luoda netissä muutamissa tunneissa. Perinteisessä toimintamallissa tässä voi kulua viikoista kuukausiin perustamiskokouksen jälkeen.

Tieto sisäänheitto-osoitteista, hubeista ja wikeistö leviävät äärimmäisen nopeasti irc-kanavilla, mikrokanavilla, blogeissa, otsikkosyötteissä, sähköpostilla, podcasteissa, valtamediassa, tekstiviesteillä jne.

Asiasta kiinnostuneet löytävät helposti toiminnan lähteillä ja voivat valita haluamansa osallistumistason ilman, että se määriteltäisiin ylhäältäpäin.

Kärjistäen voisi sanoa, että uudelle liikkeelle tai virtaukselle ei ole enää nettiaikana ongelma saada globaalia julkisuutta ja tietoisuutta olemassaolostaan näkyviin. Isompi haaste on, miten ne käytännössä toteutetaan.

Riippumatta Carrotmobin lopullisesta vaikutusarvosta, prosessia kannattaa seurata aktiivisesti ja oppia siitä. Internet ei ole enää aktivistien tai hakkereiden irrallinen temmellyskenttä. Pikemminkin netti vähitellen haastaa vakiintuneet liikkeet, yhdistykset, järjestöt ja puolueet päivittämään toimintatapojaan.

Kari A. Hintikka

kari . hintikka ät gmail . com